søndag, september 10, 2006

paul auster- brooklyn dårskab

det har taget mig helt urimeligt lang tid at læse brooklyn dårskab. den var med mig til spanien uden at blive åbnet en eneste gang, og har boet i min taske den sidste måneds tid. jeg har været vældig optaget af den, og så glemt den lidt igen. og det har været vældig frustrerende at jeg tilsyneladende ikke har været i stand til at læse den færdig. jeg ved ikke rigtigt hvorfor, for det er altså en virkelig fin bog.

det eneste andet jeg har læst af auster er hans newyorktrilogi og den var jeg voldsomt glad for. auster er stadigvæk skide dygtig, men brooklyn dårskab er helt helt anderledes. og ikke spor dårligere. jeg blev ret overrasket da det viste sig at nærmest være en hyggelig og sjov feelgoodroman. men det var en udemærket overraskelse dog, og jeg tror jeg blir nødt til at stifte bekendtskab med mere af austers forfatterskab.

under alle omstændigheder er det en virkelig læseværdig bog, og nu vil jeg gå i gang med en lille novellesamling, som jeg forhåbentligt formår at blive færdig med før jul. fortsættelse følger.