fredag, oktober 13, 2006

jt leroy- hjertet er det mest bedrageriske af alt

den her bog er ikke hyggelæsning. det er ulækre grafiske beskrivelser af vanrøgt, misbrug og pædofil sadomasochisme. det er barsk læsning som gav mig kvalme, og som gjorde at jeg nogengange lige måtte lægge bogen fra mig.

den er opbygget som en række små selvstændige historier der sammen skaber billedet af drengen jeremiahs opvækst hos hhv. sin vagabonderende prostituerede stofmisbruger mor sarah og hos sine voldsomt religiøse bedsteforældre der tæsker gudsfrygten ind i ham.

tematikken og personerne er de samme som i jt leroys debutroman sarah, men de her historier er måske en tand mere brutale og ulækkre. alligevel er den læseværdig dog. synes jeg. fordi den er så velskrevet og så vedkommende og så væmmeligt ærligt.

bogen viste sig jo at være ren fiktion, hvilket måske var en slags trøst da jeg læste den. men alligevel er den typen der sætter sig lidt i kroppen. på en ikke videre behageligt måde. og nu trænger jeg i den grad til noget lidt mere letfordøjeligt.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

jeg vil bare give dig ret i din anmeldelse af bogen jeg har også lige læst den og jeg måtte også et par gange lægge den fra mig og slå over på noget tegnefilm for at få det bedre. jeg skulle læse bogen som en lektie i min skole og jeg sagde til mig lærer jeg ville have en spændene bog og en llidt uhhygelig en og det fik jeg i den grad. men stadig er det en super god bog som alle voksne sjæle skal læse.

16:27  

Send en kommentar

<< Home